Skip to main content

Norske i Vesterled med Jan Ove Ekeberg

Pris fra:
25 300,-
Dager:9
Bestill reise

Reiseperiode:

1 - 9 juli 2019

Jan Ove Ekeberg

Foto: Julie Pike

Jan Ove Ekeberg er en norsk forfatter, journalist og nyhetsanker. I 2016 valgte Ekeberg å ta sluttpakke i TV 2 for å bli forfatter på heltid.
Ekeberg har 35 års erfaring som journalist fra flere aviser, blant andre VG og Dagens Næringsliv. Han har arbeidet i NRK og i TV 2, hvor han var med nesten fra starten. De 10 siste årene ledet han økonominyhetene på TV 2 Nyhetskanalen. Ekeberg er tidligere Fulbright-stipendiat og har en mastergrad i statsvitenskap fra University of Minnesota.
Ekeberg debuterte som forfatter med en biografi om Gro Harlem Brundtland i 1996. Han har skrevet sju romaner og tre barnebøker.

Reiseperiode 1. - 9. juli 2019 - ALLE MÅLTIDER, SAMT ALLE UTFLUKTER MED EGEN BUSS OG REISELEDER INKLUDERT!

Havets uendelige horisont har alltid lokket på oss norske. Vi var fra første stund et sjøfarende folk, og ved inngangen til vikingtiden, kom en oppfinnelse som skulle forandre alt: det klinkerbygde skipet, som kunne krysse verdenshavene.
Med disse sjødyktige farkostene befolket nordmenn Island, seilte til alle land rundt Middelhavet og bosatte seg i en periode både på Grønland og i Nord-Amerika. 
Så langt skal vi ikke på denne turen, men vi skal likevel se steder og høre historier om nordmenn i Vesterled. Vi skal også følge sporene som leder oss inn i engelsk historie og øyene rundt, fra en unik steinalder-landsby, gjennom romertid, vikingtid, normannere, 2. verdenskrig til dagens moderne samfunn. 

Vi legger fra kai i Newcastle og seiler nordover til Dundee i Skottland, så ut i havet til Shetland og lengst ute går vi i land på Færøyene, der folk er nesten mer norske enn vi er her hjemme. Så settes kurs sørover igjen til Orknøyene, videre til naturskjønne Isle of Skye i Hebridene, så Belfast i Nord-Irland, og derfra over Irskesjøen til storbyen Liverpool.
Historien om stedene vi kommer til og mye annet blir fortalt av forfatter, den tidligere TV 2-programlederen, Jan Ove Ekeberg. Ekeberg vil holde sine foredrag fortløpende mens vi er i sjøen, under bussturer og på stedene vi besøker. I tillegg blir vi ledsaget av lokale guider flere steder. 
Det settes også av egentid, så dere får mulighet til å rusle litt rundt. Vi bistår gjerne også med tips for dere som vil shoppe litt underveis.

Søk reise

Seilingsplan

Seilingsplan      
2/7 Newcastle   1730
3/7 Dundee   1600
4/7 Lerwick 0900 1900
5/7 Kollafjørður, Færøyene 1200 1830
6/7 Kirkwall, Orknøyene 0930 1900
7/7 Portree,Isle of Sky 0800 2000
8/7 Belfast 0900 1800
9/7 Liverpool 0930  

Program

Dag 1: Mandag 1. juli - Newcastle upon Tyne
Flyavgang med KLM fra Oslo Gardermoen kl 11.50 til Amsterdam. Videre til Newcastle-upon-Tyne kl 16.20 med ankomst kl 16.40.
Newcastle er den største byen i det nordøstlige England er en innlandshavn, 13 km fra havet, ved bredden av Tyne. Trolig er det den strategiske beliggenheten som har gjort stedet attraktivt for festningsbyggere fra keiser Hadrian på 100-tallet og normannere på 1000-tallet. Mot vår tid gjorde store forekomster av kull Newcastle til et industrielt senter, og det vokste frem en stor skipsbyggingsindustri allerede fra 1500-tallet. I hele Tyneside-området bor det i dag 1,6 mill. mennesker, med Newcastle som det naturlige senter.
 
Vi overnatter på Jurys Inn Newcastle Gateshead Quays Hotel. Foredrag på hotellet av Jan Ove Ekeberg før middag. (M)

Dag 2: Tirsdag 2. juli - Newcastle
Vi spiser frokost på hotellet og begir oss deretter til sentrum av byen.
Det er fortsatt rester etter den 117 kilometer lange muren som romerne bygde tvers over det okkuperte Britannia, for å beskytte provinsen mot de uregjerlige pikterne i nord. Rester etter den snart 2000 år gamle muren, ses ved Segedunum, Wallsend. Der muren føyer seg sammen med et nyere forsvarsverk, bygd av sønnen til Vilhelm Erobreren, Robert Curthose, sent på 1000-tallet. 
Her flettes altså den romerske og normanniske tidsalder i britisk historie sammen, og som vi skal høre også den dramatiske historien om avslutningen på vår egen vikingtid, når Harald Hardråde faller på Stamford Bridge i 1066.
Alt dette rekker vi å se sammen med Jan Ove Ekeberg og trolig blir det også tid til å spasere litt rundt og ta en Newcastle Brown Ale, som byen er kjent for langt utenfor England. 
Vi går om bord i cruiseskipet Magellan i god tid før seilingstiden, 17.30. På skipet har vi et konferanserom til disposisjon. Der går Jan Ove Ekeberg gjennom det som venter oss dagen etter, før vi går til middag i den ypperlige skipsrestauranten. (F/L/M) 

Dag 3: Onsdag 3. juli - Dundee
Fra Newcastle seiler vi med Magellan til Dundee. 
Skotsk og norsk historie er vevd tett sammen, og vi skal bruke tiden i denne vakre havnebyen til å sette oss inn i Skottlands historie. 
Dundee har et interessant bymuseum som er et bra utgangspunkt for dette. Kunnskap om skotsk historie er et nødvendig bakteppe for å forstå mye av det vi skal høre om senere på turen, blant annet den 400 år lange krigen mellom kongene av Skottland og kongene av Norge og jarlene deres på øyene i Vesterled.
I Dundee skal vi også se et av sjøfartshistoriens viktigste polarskip, «Discovery». Skipet brakte Robert Falcon Scott og hans menn til Antarktis, 1901-1904. Denne ekspedisjonen var en forløper til dramaet som utspant seg i 1911-1912, da den samme Scott og vår egen Roald Amundsen kjempet så og si side om side for å komme først til den siste, bokstavelig talt hvite flekken på verdenskartet, Sydpolen.
Discovery ligger i tørrdokk ikke langt fra der skipet ble bygget. Vi kan gå ombord og se skipets indre på samme vis som vi kan se vårt eget flaggskip i polarfarten, Fram, ute på Bygdøyneset. (F/L/M)

Dag 4: Torsdag 4. juli - Lerwick, Shetland
I løpet av natten går skipet videre nordover og vi våkner opp på vei inn mot Lerwick, den nordligste handelshavnen i Storbritannia, og hovedstad på Shetland.
Shetland bærer sterkt preg av forbindelsene til Norge fra tidlig vikingtid til i dag. 
Men aller først skal vi se et gammelt forsvarsverk, som leder oss tilbake til de første som bodde på disse øyene, langt ute i havet. Arkeologi tyder på at Shetland ble befolket for 5000 (!) år siden.
Så videre til Shetlands Tingvellir, der de norske bosetterne lagde lover og dømte i saker, og der dødsdømte kunne redde livet om de klarte å løpe uskadde fra tingplassen til retterstedet, Mordersteinen.  
Bussen kjører oss videre, forbi fjell, tjern, lyngmoer og vakre fjorder, til Scallaway som var base for Shetlandsgjengen. Herfra la Shetlands-Larsen ut på sine dristige tokter for å frakte våpen, ammunisjon og utstyr til norske milorg-grupper, og bringe flyktninger tilbake. Vi besøker Prince Olavs Pier, der båtene ble reparert og utstyrt til nye tokt. 
Historien om Shetlands-gjengen er ikke glemt. Det legges kranser på minnesmerker og skolebarn lager tegninger fra de dramatiske årene, da Shetland var flåtebase i kampen om Atlanterhavet. 
Det er fortsatt sterke bånd mellom skotske Shetland og Norge. Olje ble funnet omtrent samtidig på begge lands kontinentalsokkel. Oppdrett og fiskerier er øyrikets viktigste næring.  

Tilbake i Lerwick kan vi ta en Fish and Chips og en Shetlands-øl. Shetland er jo også kjent for sine strikkede gensere og jakker så den som vil ruste seg til kaldere dager er virkelig på rett sted i Lerwick. (F/L/M)

Dag 5: Fredag 5. juli - Kollafjørdur ved Torshavn, Færøyene
På kvelden stikker vi videre utover i havet, mot vårt neste mål, Færøyene. Der legger vi til i Kollafjørdur, et lite tettsted, en snau time med buss fra Færøyenes største by og hovedstad, Tórshavn.
Uansett vær blir det en opplevelse å se innseilingen til Færøyene, øyene som ligger midt mellom Norge og Island. Her er det bare å få på seg klær og komme seg ut på dekk.
I land drar vi straks til Tórshavn, en urgammel liten by med tjærede trehus og torvtekte tak, full av historie, sagn og mystikk. Og ikke større enn at vi kan gå gjennom byen og ut til tingstedet. Vi kan besøke byens kirke og det flotte nasjonalgalleriet om tiden rekker, før vi går på bussen til det som virkelig er et must på Færøyene, nemlig det gamle bispesetet Kirkjubø, der det lå hele tre steinkirker i middelalderen og der Sverre, som talte Roma midt imot, vokste opp.
Sverres onkel, biskop Roe, satte villstyringen i prestelære her og det gikk bra til den senere legendariske birkebeinerkongen skamslo sønnen til Færøyenes mektige lagmann og måtte flykte til Norge.
Dette er et glimrende utgangspunkt for å fortelle historien om hvorfor Færøyene – som jo i dag er under Danmark, på mange vis er mer norsk enn Norge. 
Men det er mulig at opptil flere av dere blir mer imponert over lunsjen enn det historiske foredraget denne dagen. Lunsjen på Kirkjubø kan fort bli en av turens absolutte kulinariske høydepunkt. Det bugnende lunsjbordet i «Røykstova» med hjemmelaget mat toppes av desserten, rabarbragrøt og færøysk øl. (F/L/M)

Dag 6: Lørdag 6. juli - Kirkwall, Orknøyene 
Fra Tórshavn går turen til Kirkwall, hovedstaden på Orknøyene, øygruppen som ligger kun 16 kilometer fra det skotske fastlandet. 
Her starter vi inne i byen med et besøk i Magnuskatedralen, et praktbygg fra 1137, med tilhørende bispegård. Her døde Håkon Håkonsson, oppunder jul i 1263. Gutten, som birkebeinerne Torstein Skeivla og Skjervald Skrukka bar gjennom snøstormen over fjellet fra Lillehammer til Rena, ble vår aller største konge og nasjonsbygger i middelalderen. Under ham var Norgesveldet på sitt mektigste.
Men det er mye mer å se på Orknøyene, så vi setter oss i bussen og kjører ut til Rings of Brodgar, sirkler av store steiner, den største 100 meter i diameter, som minner om Stonehenge, men er eldre. Som Shetland ble også Orknøyene befolket for omlag 5000 år siden og sirkelen av steiner kan ha blitt reist av de første beboerne allerede for 4500 år siden, altså ved overgangen til yngre steinalder. Orknøyene ble i en tid oppfattet som «Ørken-øyene» og en kan undre seg over hvordan folk i det hele tatt kunne leve her i før-historisk tid, og så reiste de altså også monumenter som fortsatt imponerer.     
Imponerer gjør også Skara Brae, en steinalder-landsby, der husene har innlagt vann, latriner og et sinnrikt system av private og offentlige rom med steinmøbler: senger, benker, skap og kokefasiliteter. Her bodde et folk som jaktet på hjort og urokser, fisket torsk og sei, sanket røtter og skjell, holdt kuer, sauer og svin, dyrket bygg og hvete, og hadde en uvanlig rik redskapskultur. De malte bilder på steinheller og risset hieroglyflignende symboler inn i stein og begravde sine døde sammen med ørner, hjorter eller hunder. Dette må ha vært et særdeles organisert samfunn.
Vi rekker også et stopp og lunsj på hyggelige Ferry Inn i Stromness, før retur til Kirkwall. Også her anbefales Fish and Chips, som de med sin ferske fisk virkelig kan lage på alle øyene i Vesterled. Det blir trolig også tid til å se seg om litt på egenhånd før vi går ombord til middag, foredrag og ny seilas, denne gang med kurs mot Hebridene og Isle of Skye. (F/L/M)

Dag 7: Søndag 7. juli - Portree, Isle of Skye
Når vi våkner opp neste morgen er vi inne i Hebridene, med kurs for byen Portree på den østligste øya, naturskjønne Isle of Skye, den neste største øya i Skottland.
På vei inn bør dere se mot himmelen, i det rike dyre- og fuglelivet på øya er kongeørnen det mest spektakulære, og Skye har en rik bestand av denne kongen blant fugler. Også naturen er spektakulær, grønn med blomster og vekster, og med viltre fjelltagger som strekker seg mot himmelen.
Ikke rart at Skye er en av de få øyene i Vesterled der befolkningen vokser. Turistnæringen blomstrer, vi blir nok ikke alene der, for hit kommer folk fra alle verdenshjørner.  
Vi skal kjøre oss en tur på øya, og nyte naturen og kanskje får vi også anledning til å gå en tur og strekke på beina. Det bør kanskje helst skje før vi besøker et av Skyes mange whisky-brennerier, som er blant de mest kjente i Skottland.
Hva vikingene fikk å drikke når de kom vites ikke, men selvsagt har de vært også her. Allerede i 794, altså nesten samtidig med angrepet på klosteret Lindisfarne, vasset de første nordmenn i land og de lot seg ikke lett jage hjem igjen. Så sent som på slutten av 1000-tallet slo Magnus Berrføtt ned et opprør på Skye, som forble en norsk besittelse i enda 200 år etter det. (F/L/M)
    
Dag 8: Mandag 8. juli - Belfast, Nord-Irland
Morgen etter er vi i Belfast, hovedstad i Nord-Irland, en av fire land i det forente kongeriket, Storbritannia, ved siden av England, Skottland og Wales.  
Det er ikke til å komme rundt at Belfast lenge var et lite attraktivt reisemål. I mer enn tre tiår ble både byen og landet sterkt preget av borgerkrigslignende tilstander og engelske soldater som forsøkte å opprettholde ro og orden, med piggtråd, tåregass og pansrede kjøretøyer. Perioden som megetsigende kalles «The troubles». 
Men etter «Langfredagsavtalen» i 1998, som førte til at IRA leverte inn sine våpen og ble et demokratisk politisk parti, har de politiske forholdene blitt langt bedre. Og byen mye, mye roligere. Også forholdet til naboen, republikken Irland, er godt, grensen mellom det protestantiske Nord-Irland og det katolske Irland er i dag helt åpen. Det er et uttalt mål at det forblir slik også etter Brexit. 
Belfast er likevel fortsatt en by som preges av motsetningene mellom katolikker som ønsker et forent Irland og protestanter som vil opprettholde unionen med det felles Storbritannia. Flere boligområder er inndelt med gjerder og murer, overalt er det sterke politiske budskap malt på husvegger og betongmurer. 
Alt dette får vi se og høre om når vi reiser rundt i byen med vår lokale guide.
Etter dette, og en lunsj, tar vi en tur til Titanic-museet, som er langt mer enn et museum til minne om verdens mest kjente skipsforlis. Det rommer hele Belfasts og mye av Irlands industrielle historie og knytter også an til den voldsomme utvandringen fra Irland til Amerika. Irland er det eneste landet som hadde større relativ utvandring enn Norge, og den norske og irske utferden til Amerika er også omtrent parallell i tid.
Så satser vi også på at det blir tid til å besøke en pub, mens vi er i Belfast. For er det en ting som er uforanderlig i dette til tider herjede landet, så er det puben, der irene dyrker sin beske humor, smak for øl og sterke trang til å omgås hverandre. (F/L/M)   
          
Dag 9: Tirsdag 9. juli - Liverpool/hjemreise
Skipet ankommer Liverpool kl 09.30. Det er mange gjester som skal gå av skipet og mannskapet trenger derfor litt tid til å få bragt all bagasje iland. Vi kan derfor ikke beregne å komme av båten med en gang.

Irene synger, «Thank God for the sea between England and me», og det er nettopp denne havstrekningen vi skal krysse, Irskesjøen, over til havne- og industribyen, Liverpool.
Tidlig formiddag legger vi til ved Pear Head, der vi kan se de tre gratier, de tre «skyskraperne» fra mer enn 100 år tilbake som er på UNESCOs liste over verdensarvsteder. 
Vikingene kalte stedet for Lierpoll, liene ved det stille vannet. Kanskje det har med tidevannet å gjøre for her hender det at skip må vente en stund på riktig vannstand for å legge til. 
Det er en av grunnene til at vi ikke legger alt for store planer for hva vi skal gjøre i denne byen, før bussavgang til Manchester og fly hjem.
Men får vi god tid er det nok å ta seg til. Ikke minst kan man lære alt om pophistorien i fødebyen til John Lennon, Paul McCartney, George Harrison og Ringo Starr. 
Avgang med KLM fra Manchester kl. 17.30 via Amsterdam. Videre fra Amsterdam kl 20.50 med ankomst Oslo Gardermoen kl. 22.35. (F)

Praktiske opplysninger

Pris pr. person kr 25.300,- som inkluderer:

- Fly Oslo-Amsterdam-Newcastle/Manchester-Amsterdam-Oslo med KLM
- Flyskatt
- Transport flyplass-hotell, samt skip-flyplass
- Overnatting i dobbeltrom på Jurys Inn Newcastle Gateshead Quays Hotel inkl. frokost
- Overnatting i standard Ocean View dobbellugar på Magellan (kategori 6)
- Måltider ifølge program (F=frokost/L=lunsj/M=middag) - dvs FULLPENSJON
- Utflukter som beskrevet i dagsprogram
- Norske reiseledere

Tillegg for enkeltrom på hotellet i Newcastle kr. 600,- pr person

Alle lugarene er utvendige med separate senger. Det finnes TV, hårføner og safe på hver lugar.

Det er mulig å fly fra Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim, direkte til Amsterdam tur/retur. Vi søker seter på forespørsel.

Eventuelle tillegg for annen lugar:

Tillegg for Standard Ocean View dobbellugar kr. 400,- pr person (category 7)

Tillegg for Superior Ocean View dobbellugar kr. 1.700,- pr person (category 9)

Tillegg for Superior Ocean View enkellugar kr. 4.100,- pr person (category 10)

Påmeldingsfrist snarest og senest 10. mars 2019

Depositum kr 3.000,- pr. person vil bli fakturert etter at vi har mottatt påmelding. 
Minimum antall deltakere er 40.

Husk reise- og avbestillingsforsikring – kontakt ditt forsikringsselskap!

Vi tar forbehold om prisendring p.g.a. endrede flyskatter/oljetillegg og/eller valutakurs. Det tas forbehold om endring i rutetidene hos flyselskapet samt endring i program som følge av forhold som ligger utenfor arrangørens kontroll, f.eks. værforhold.

Teknisk arrangør: Temareiser Fredrikstad

Avganger & priser

AvreisedatoReiselederReisemålPris fra
1/7Jan Ove EkebergNorske i Vesterled med Jan Ove Ekeberg25 300,-Bestill

Hotell

Reisekalender

21/10Venezia høstFra 16 895,-